En bra lördag

Igår var en väldigt bra dag. Många bra saker samlade på en dag.
Först en sovmorgon.
Senare lunch hos min farmor och farfar, och hunden Molly så klart. Min farmor lagar de godaste köttgrytorna, så även idag. Jag fick äran att åka med dem in till stan för att säga hejdå till en vän som ska göra ett utbytesår.
På avskedsfikat träffade jag även flera vänner som jag inte har sett på länge. Just det, jag kanske ska säga att jag är i min hemstad nu över jul. Bland annat fick jag krama en av mina bästa kompisar som har varit i Kenya sedan april. Så otroligt roligt att se henne igen. 
Jag hann dock inte vara där speciellt länge, eftersom jag skulle uppleva födelsedagspresenten som jag fick av mina kära pojkvän Herman. 
Först var vi på en julkonsert i Nikolaikyrkan, kanske Örebros vackraste kyrka. Örebro Kammarkör sjöng vackert och lyckades locka fram en liten julkänsla, i alla fall för stunden. Det är skumt det där med julkänslan. I mitten av november kom den till mig, men nu de senaste veckorna har den försvunnit. Kanske är det det tråkiga vädret, eller så har jag helt enkelt använt upp min kvot för i år för tidigt. 
Efter konserten vandrade vi runt en stund i  butiker i stan som hade extraöppet inför julen, i väntan på att klockan skulle slå 7 och vår reservation på den grekiska restaurangen Hellas. Under tiden kom vi på att vi skulle gå på bio efter att vi hade ätit, eller Herman kom på att det också skulle ingå i min present. Vi kollade runt lite bland filmerna och fastnade för "12 years a slave". Jag tänker berätta mer om varför den är sevärd i ett annat inlägg.
Den grekiska maten var fantastisk. Precis som de skrev i menyn så väckte maten tillsammans med restaurangens miljö minnen från vår Greklandssemester förra sommaren. Den underbara tzatsikin, den friterade osten som i Grekland kallas sagnaki tiri och alla goda köttsorter. Det klarblåa vattnet, lukten av varm asfalt och värmen. Något helt annat än vädret vi har nu här hemma. 
 
 
Den fantastiska maten och min fantastiska pojkvän.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0